zoomtext

Zondagochtend worden we met de crisis van het volk Israël geconfronteerd. We lezen door in Exodus. Hoofdstuk 17: 1-7. Exodus: het verhaal van de uittocht. Uittocht dat betekent: vrij zijn van slavernij en onderdrukking. HOOPVOL op weg zijn naar het beloofde land. De Eeuwige gaat vooruit in wolk en vuur…. Maar die uittocht gaat wel dwars door de woestijn. En in de woestijn de hoop vasthouden en erop vertrouwen dat dit het einde niet is, vraagt een maximum aan Godsvertrouwen. Want: Vluchten kan niet meer!   
Crisis in de woestijn. Manna is er elke dag, maar nu is er wéér geen water. “Wij willen water” schreeuwt men naar Mozes, de leider van het volk. Er klinken grote verwijten, Mozes is de zondebok. Ook het Godsvertrouwen is weg. Diepe geloofscrisis. Misschien wel herkenbaar voor ons. Als het ons ernstig tegenzit en we, om de metafoor van de woestijn te gebruiken, midden in de woestenij van het leven zijn beland. Dan kan de verleiding naar boven komen om de schuldvraag bij de ander te leggen, bij de leider, bij de organisatie of bij…… God?! Die diepe crisis klinkt aan het eind van de lezing:   Is de Heer nu in ons midden? Maar toch en God-dank! In de crisis zijn er oases en is er levend water!
We zingen liederen van hoop en verwondering. Bij het zingen worden we begeleid door Wim Dijkstra op het orgel en mw. Marjan Kwantes op trompet. 

Terug naar agenda

Like & deel:

icon

Foto albums

Jaarthema

Jaarthema 2018-2019: De weg van het gebed

Tien avonddiensten rondom het thema: De weg van het gebed. Vijf van deze diensten hebben de vorm van een leerdienst, met sobere liturgie en uitvoerige preek, de andere hebben de vorm van diensten van Lofprijzing en Gebed met uitbundige zangen, begeleid door de LPG-band en nieuwere vormen van gebed, stilte en ritueel.

© 2018 Kerkplein Monnickendam | Admin | Contact webmaster
Site by: Webhype